سخن روز /
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران خبر داد:
واگذاری صفر تا صد اختیارات صدور پروانه کسب زنبورداری به تنها تشکل ملی زنبورداران
1401/11/20
⬅️مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران از دستاورد ویژه این تشکل ملی بخش کشاورزی در کسب اختیار صدور پروانه کسب و کار زنبورداری خبر داد.

✅به گزارش پات، مهندس میرمحسن موسویان، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران اعلام کرد: به دنبال رایزنی‌های متعدد صورت گرفته در راستای طرح الزام صدور پروانه کسب و کارهای کشاورزی به صورت دفترچه الکترونیکی، که در خصوص پروانه زنبورداری منوط به حل اختلاف‌‌نظراتی در زمینه داشتن و نداشتن حق امضاء برای سازمان دامپزشکی کشور شده بود؛ سرانجام با تصمیم‌‌گیری اخیر اعضای «هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی»، شرایط پیشنهادی اتحادیه سراسری زنبورداران ایران مبنی بر صدور پروانه بدون نیاز به اخذ اولیه مجوز از سوی سازمان دامپزشکی کشور و متعاقب آن معاونت امور تولیدات دامی در استان‌ها و کارشناسان این معاونت در شهرستان‌ها موافقت گردید.

⬅️وی افزود: صدور الکترونیکی دفترچه زنبورداری طی 2 سال اخیر به دلیل اصرار سازمان دامپزشکی کشور برای در اختیارگرفتن حق امضاء (قبل از صدور مجوز کسب و کار) به عنوان آنچه نماینده این سازمان در جلسات مربوطه از آن به عنوان لزوم داشتن گلوگاه نام می‌برد، موجب اختلاف‌نظرهایی در نحوه صدور مجوز بین این سازمان و اتحادیه مواجه گردید.

⬅️موسویان در عین حال اضافه کرد: اگرچه اتحادیه سراسری زنبورداران کشور سپاسگزار خدمات خانواده دامپزشکی به زنبورداران در پیشگیری یا مقابله با انواع بیماری‌های تهدید کننده علیه زنبورعسل بوده و هست، اما از آنجا که این اصرار نماینده سازمان دامپزشکی کشور موجب بروز تغییر رویه غیرضروری و افزایش بروکراسی اداری برای کسب و کار زنبورداران کشور می‌شد، رفع این مانع تا امروز به درازا انجامیده بود. کما اینکه به زعم اتحادیه سراسری زنبورداران ایران که با دلایل کارشناسی و مانع زدایی از پیش روی تولیدکنندگان بر آن تاکید داشت، داشتن رویکردی مشابه صدور شناسنامه برای تولد یک طفل تازه به دنیا پا گذاشته بوده است که آنها را نمی‌توان از این حق بدیهی و شناسایی هوّیت حقوقی برای آنها محروم نگاه داشت.

⬅️مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران افزود: بر اساس فرایند مشهود در شیوه اخذ الکترونیکی پروانه، امکان رصد مستمر صدور درست و نادرست پروانه‌های صادر شده از سوی دستگاه‌های ناظر مانند معاونت امور تولیدات دامی جهادکشاورزی و اتحادیه سراسری زنبورداران ایران وجود خواهد داشت.

⬅️به گفته موسویان، در ادامه طی همین مسیر و جهت رفاه حال بیشتر زنبورداران و همچنین اتحادیه‌های استانی و تعاونی‌‎های شهرستان‌ها، اخذ مجوز صدور پروانه بدون نیاز به طی فرایند اخذ مجوز از معاونت بهبود تولیدات دامی در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه با حُسن‌نظر کارشناسان و مدیران دفتر توسعه صنعت زنبورداری کشور در معاونت امور دام جهادکشاورزی به برخوردار شدن اتحادیه سراسری از این استقلال عمل، بدون بحث و مناقشه خاصی این روند در راستای کاهش فرایند بروکراتیک و طی زمان بیشتر در این خصوص محقق گردید.

⬅️موسویان با بیان اینکه بر اساس روند جدید جهت صدور پروانه زنبورداری یا همان شناسنامه الکترونیکی مقرر شده است تا این اقدام از طریق سامانه سِماک semak- - پس از درخواست به صورت آنی و فوری صادر گردد افزود: البته در این رابطه کارشناس تعاونی زنبورداری شهرستان و یا اتحادیه استانی با اعزام کارشناس مسئول متعهد به نظارت و سرشماری دقیق زنبورستان زنبوردار و مخابره اطلاعات زنبورستان در سامانه هستند.

⬅️مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران این موقعیت جدید را فرصت مغتنمی برای تشکل‌های زنبورداری و چه بسا سایر تشکل‌های ملی کشاورزی برشمرد که به دنبال ایفای نقش واقعی خود در تمام عرصه‌های تولید تا عرضه هستند.

⬅️وی با بیان اینکه به دنبال تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه، کارشناسان خدمتگزار مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی جهادکشاورزی در حال بارگذاری اطلاعات مربوط به صدور یا تمدید و سایر اطلاعات لازمی است که زنبورداران باید آن را تکمیل نمایند.

⬅️موسویان با بیان اینکه از بدو حضورش در این اتحادیه کوشیده تا با وجود تعدّد مشکلات اقتصادی رایج برای همه تشکل‌ها و در کل تولید، دیوار موانع برداشته یا حداقل کوتاه‌تر شود اظهارکرد: البته رفع برخی موانع مستلزم تصمیمات مشترک و کلان برای کل بخش کشاورزی و شاید هم اقتصاد کشور بوده و هست، اما اتحادیه سراسری زنبورداران ایران به عنوان تنها تشکل ملی متشکل از زنبورداران عاشق خدمت که با وجود برخی کم لطفی‌های بسیار در سخت‌ترین شرایط کشور به پرورش زنبورعسل به عنوان نهاده زنده بخش کشاورزی در امر گرده افشانی به امنیت غذایی کشور کمک
می‌کنند از هیچ تلاشی برای کاستن حتی یک مشکل از پیش روی تولید دریغ نکرده و نخواهد کرد.

تعداد مشاهده خبر3187 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :3 :14
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal